Søgemaskineoptimering (SEO) af Webshop 2

Når man skal i gang med markedsføring af sin Webshop 2, så er det super vigtigt, at man forstår de mest basale grundbegreber, og at man implementerer disse på sin Webshop 2 efterfølgende.

Webshop 2 søgemaskineoptimering

Vi vil her på denne side giver lidt tips og forklaringer, som vil klæde jer på til en bedre optimering af jeres shop.

Det er super vigtigt at slå fast, at søgemaskineoptimering (SEO) i dag er mange ting og mange faktorer spiller ind, når Google kommer forbi din side og efterfølgende giver den en placering i søgeresultaterne på forskellige søgeord / sætninger.

Her er nogle af de ting, som har en betydning for jeres placeringer:

  1. God intern menustruktur
  2. Relevante og gode tekster på produkter og produktgrupper
  3. Relevante og gode sidetitler og meta beskrivelse på ALLE produkter, produktgrupper og infosider.
  4. Interne links
  5. Synlighed og god respons på diverse sociale medier
  6. Relevante og gode tekster på emner der relaterer til jeres ydelser / produkter (Content Marketing)
  7. God indgående linkprofil (Linkbuilding – links fra andre sider til jeres shop)

Der er mange flere elementer, der spiller ind, men ovenstående er yderst vigtige, og I kan selv med hårdt arbejde og flid, få flere af disse punkter lavet på jeres Webshop.

Det kan helt sikkert være en god ide, at få et eksternt SEO bureau med som “sparring” og med som leverandør til bl.a. linkbuilding mm.

1. God intern menustruktur

En god disiplin, når man skal lave sin menustruktur på sin Webshop, er selvfølgelig at tænke på sine kunder, der nemt skal navigere sig rundt og hurtigt finde ønsket produkt / ydelse. Man skal fra starten også tænke Google ind i denne øvelse, da det ikke er helt ligemeget, hvordan man opbygger sin linkstruktur.

Google ser gerne, ligesom jeres kunder, at der er opbygget en logisk menustruktur med få niveauer. Med få niveauer, menes der relativt få klik ned til selve produktet.

2. Relevante og gode tekster på produkter og produktgrupper

Som så mange ting her i livet, så kræver det hårdt arbejde at få succes og det samme gælder arbejde med tekster i sin Webshop. Der er selvfølgelig nogle vigtige ting, man skal have for øje, når man laver tekster til sin Webshop:

Det er selvfølgelig vigtigt at kunderne nemt og hurtigt kan finde og læse relevant information om de produkter, I sælger I jeres Webshop, og man skal huske på, at tekster er søgemaskinernes mulighed for at finde ud af, hvad I sælger og for efterfølgende, at kunne præsentere dette i søgeresultaterne for RELEVANTE kunder der søger efter lige præcis jeres ydelser / produkter.

Navnet på jeres produkt eller produktgruppe.
Skal være præcis og tydeligt fortælle HVAD I vil sælge. Navnet på jeres produkt / produktgruppe er lavet som en overskrift <h1> så den er fremhævet for både kunder og for Google.

Hvis vi tager en produktgruppe – altså der hvor I indsætter relevante produkter, så få lavet et navn / overskrift som er præcis og sigende og ikke for bred.

Eksempel:

Hvis I sælger fotoudstyr og f.eks. har NIKON i jeres produktsortiment, så gør IKKE sådan her:

NIKON (hovedgruppe)
– > Spejlrefleks (undergruppe)
– > Lommekamera (undergruppe)
– > Udstyr (undergruppe)

Men prøv i stedet denne her opbygning:

NIKON kamera og udstyr (hovedgruppe)
– > Spejlreflekskamera fra Nikon (undergruppe)
– > Lommekamera fra Nikon (undergruppe)
– > Fotoudstyr fra Nikon (undergruppe)

Her er en klar bedre beskrivelse af, hvad I sælger og I rammer meget mere præcist med nederste eksempel, da folk i dag på Google søger mere præcist, da man ved at en for bred søgning på f.eks: NIKON eller Spejlrefleks giver for mange og ukorrekte søgeresultater.

Opbygning af produktnavne
Der gælder de samme regler, når man skal finde på produktnavne til sin Webshop, som når man laver sine produktgrupper – det skal være så præcist og sigende som muligt.

Hvis vi igen holder os til Kamera eksemplet, så er her igen to forskellige måde at lave det på:

D3100 eller Nikon Spejlrefleks D3100, 18-55mm

Igen bliver det sidste meget mere præcist, og og langt de fleste kunder vil bruge navnet på mærket i deres søgning. Man dækker også her over flere kombinationsmuligheder: Nikon D3100 eller Spejlrefleks D3100.

Beskrivelse til produkter og produktgrupper
Både kunder og søgemaskiner læser jeres beskrivelser på produkter og produktgrupper. Igen er det vigtigt, at de tekster I skriver er relevante for jeres kunder, hurtige at gennemskue og forstå meningen med. For søgemaskiner, at få skrevet en god tekst, hvor man bruger pågældende produktnavn samt synonymer og forskellige tekstkombinationer, så søgemaskinerne forstår jeres webside, og hvad den handler om, og I kan findes på forskellige tekstkombinationer / synonymer.

Det er ikke nok kun at skrive 2 linier til hverken sine produkter eller produktgrupper – der SKAL mere til.

Hvor lange tekster skal der så til ?
Det kan svinge meget fra branche til branche og alt efter hvilket produkt/ydelse, man sælger. En ting er sikkert – det er bedre at skrive en kort kvalitetstekst end en lang og dårlig tekst, der bærer præg af, at man prøver at skrive så meget som muligt – det SKAL man ikke …

Et godt råd er, at se hvad andre gør godt og dårligt i jeres branche.

En anden MEGET vigtig ting, når man skriver tekster til sin Webshop: De SKAL være unikke. Der findes et begreb eller en diagnose, der hedder “Duplicated Content” – som meget kort betyder at Google straffer Websider, der har samme tekstindhold. Det gælder både indhold fra samme URL, men også samme indhold fra to forskellige www adresser. Det er en ting, man skal tage MEGET alvorligt, da straffen er dårlige placeringer på Google. Derfor skal man, hvis man modtager tekster fra en leverandør eller producent, få teksten omskrevet og lavet unik INDEN den publiceres på shoppen.

Tip:

Brug online værktøjer til at finde ud af, hvad kunder søger på, når de søger efter netop jeres produkter.
Her er et par online værktøjer, hvor man kan søge og finde forskellige søgeord / søgesætninger:

http://ubersuggest.org
http://tinysuggest.com
https://adwords.google.dk/KeywordPlanner
(bemærk at du skal være logget ind på din Google konto)

3. Relevanter og gode sidetitler og meta beskrivelse på ALLE produkter, produktgrupper og infosider.

Dette punkt er en MEGET vigtig del af jeres optimeringsarbejde på jeres Webshop 2 både set fra kundernes synsvinkel og med søgemaskinernes briller på.

Først en forklaring på, hvad en sidetitel og en meta beskrivelse er:

Både sidetitel og meta beskrivelsen fremkommer på søgeresultaterne på Google, og som man kan se på nedenstående billede, så fremhæves det søgeord, man har søgt på.

Google søgeresultat

Det er ekstremt vigtigt, at man i sin sidetitel bruger det ord eller sætning, som pågældende produktside eller produktgruppe handler om, da den både har indvirkning på jeres placering i søgeresultaterne og på om kunderne klikker på jeres resultat, de ser ved deres søgning – altså er jeres titellinie “salgsbar”.

Check liste når der skal laves sidetitler og meta beskrivelser:
– Se til at der er en “Call to Action” i din tekst
– Det primære søgeord skal være med og gerne stå så langt til venstre som muligt

Et eksempel:

Nikon Spejlrefleks D3100, 18-55mm til god pris tilbydes

Hvor lang må sidetitel så være ?
Man har altid sagt op til 70 tegn inklusiv mellemrum – MEN i 2014 er Google begyndt at regne i pixels. Det betyder, at Google viser 512 pixels (i bredden) alt i alt og alt derudover bliver ikke vist. Som før beskrevet, så SKAL denne sidetitel være salgsbar, og derfor er det vigtigt, at denne står som I vil have det, i sin fulde længde og ikke forkortet, som Google vil gøre, hvis længden overstiger 512 pixels.

Hvor lang må meta beskrivelsen så være ?
Google viser de første 160 tegn. Husk de 160 tegn er incl. mellemrum.

Du kan teste dine tekster og læse lidt mere om sidetitler her:
http://moz.com/learn/seo/title-tag

Tip:

Der findes også et program til dette, som hedder Screaming Frog SEO Spider, hvor man kan teste sine sidetitler og meta beskrivelse på hele sin shop på en gang. Det er et fantastisk program, som virkelig kan hjælpe jer med at finde fejl og mangler på jeres Webshop. Den kan fortælle jer om mangler og/eller fejl i sidetitler, metabeskrivelse, billeder, overskrifter og en hulens masse andre ting.

Screaming Frog SEO Spider har en gratis udgave, hvor den virker op til 500 websider og en købt udgaver der er MEGET billig. Dette er et “must have” for alle Website ejere.

Programmet kan hentes her: http://www.screamingfrog.co.uk/seo-spider/

Se video om programmet her:

Der gælder samme regler ved sidetitler og meta beskrivelser som ved selve tekster: ALTID unikke sidetitler og beskrivelser – ingen dubletter.

Indsæt sidetitler og meta beskrivelser i Webshop 2:

Der er 4 steder på Webshop 2, hvor du indsætter og redigere dine sidetitler og meta beskrivelser:

Til forsiden:
Indstillinger -> Sprog & Butiksdata -> Tryk rediger til dit sprog -> Tryk på “Butiksdata” i venstreside

metadata_forsiden

Til tekstsider (infosider):

Gå ind på relevante tekstside -> tryk på “SEO” i venstreside

metadata_infosider

Til produktkategorier:
Gå ind på relevante produktkategori -> de findes på denne side

metadata_kategorier

Til produkter:
Gå ind på relevante produkt -> de findes under “Generelt” på forsiden.
HVIS de ikke findes her, så ligger de under “Beskrivelse” i venstreside.
(Ligger den her, så få den flyttet til “Generelt” – er hurtigere og nemmere.

metadata_produkter

4. Interne links

En faktor, som faktisk måske er en smule overset, er interne links på et Website.
Kort fortalt er interne links de links, man laver fra en side på Webshoppen til en anden side på Webshoppen. Ved at lave nogle logiske links internt på Webshoppen, giver man Google mulighed for, at “lære” din Webshop at kende og giver dine kunder mulighed for hurtigt at komme fra et sted på shoppen til et andet relevant sted.

I en Webshop er relateret produkter en logisk måde at lave dette på. Relateret produkter er et link fra et produkt (webside) til et eller flere andre produkter (Websider).

Et eksempel:

Vi har vores produkt fra før:
Nikon Spejlrefleks D3100, 18-55mm

Relateret produkter:
Kamera Taske, Type Nikon
Kamera stativ

Nu laver man en intern linkstruktur på sin side og giver hermed også jeres kunder en god “guide” til andre relateret produkter.

5. Synlighed og god respons på diverse sociale medier

En anden, og mere og mere vigtig faktor for en god placering på søgemaskiner, er en aktiv profil på de sociale medier.

De sociale medier kan være: Facebook, Twitter, Pinterest og ikke mindst Google Plus.
Google Plus er MEGET interessant for jer Webshopejere, da Google Plus selvfølgelig er ejet og drevet af Google, og interaktion med Google Plus er blevet ranking faktor og har postitiv indflydelse på jeres placeringer på Google.

Læs evt. vores blogindlæg om Google Plus her:
https://artikler.medialine.dk/hvad-er-spyw-search-plus-world/

6. Relevante og gode tekster på emner der relaterer til jeres ydelser / produkter (Content Marketing)

Google elsker tekster – GODE og relevante tekster.
Det er uden for diskussion, at ved at skrive gode, relevante og unikke tekster enten direkte på sin Webshop eller på en blog ved siden af, får man flere besøgende og mere trafik.

Hvis man sælger fotoudstyr, så skriver man om alle facetter ved fotografering og besvarer spørgsmål i de artikler, man skriver.

I dagens verden søger alle oplysninger og svar på Google og rigtig tit er det med: Hvor, Hvordan, Hvorfor, Hvad … søgninger. Hvis man på sin blog eller direkte på sin Webshop, har opbygget en hel artikeldatabase med disse spørgsmål og svar, så er man kommet MEGET langt og vil helt sikkert kunne se dette have en positiv indflydelse på antal besøgende. En anden “sidegevinst” ved opbyggelsen af en artikeldatabase med spørgsmål og svar er, at du kan “sende” dine kunder link til disse, når du modtager spørgsmål, som du har besvaret i din database.

Man kalder dette Content Marketing eller indholdsmarkedsføring på godt dansk.

Ved at “dyrke” denne disciplin konsekvent, opnår man flere fordele:

  • Bedre og flere gode placeringer på Google.
  • I yder jeres kunder en god service med gode beskrivelser og problemløsninger.
  • I bygger en autoritet op i Google som “specialister” på netop jeres fagområde.

Læs evt. vores blogindlæg om dette her:
https://artikler.medialine.dk/hvad-er-content-marketing-overblik-og-link-til-gode-tips/

7. God indgående linkprofil (Linkbuilding – links fra andre sider til jeres shop)

Dette her er nok den sværeste diciplin, da dette jo er noget som foregår uden for jeres Webshop. Der er rigtig mange, der har en mening om dette emne og mange, som lever livet en smule farligt.

For at gøre en lang historie kort, så kan det, der virkede for bare få år tilbage, nu direkte være farligt / skadeligt for jeres placeringer på Google. I “gamle” dage kunne et SEO firma oprette flere blogs, lave en række mere eller mindre intetsigende artikler og linke fra disse ind til deres kunders Webshop – Det har ikke den store effekt mere.

En anden ting, vi desværre ser løbende, er kunder, der køber links i store pakker hos bureauer i Danmark eller udenlandet (typisk Indien), som så laver en masse links ind til kundens shop. I allerbedste tilfælde gør det ingen skade, men ofte gør det kæmpe skade på kundens placeringer. Google er blevet super gode til at spotte, hvad der er “virkelige” links og hvad der er links købt / oprettet med søgemaskineoptimering for øje.

En anden ting, mange har brugt, er linkskataloger. De fleste af disse linkkataloger er også blevet “spottet” af Google og har derved INGEN værdi. Hvis I falder over et linkkatalog, så se altid om dette er indexeret i Google, før I bruger tid på tilmelding.

Hvor skaffer man sig så indgående links henne?
Dette er en svær diciplin, men ved hårdt arbejde og en smule held, kan det godt lade sig gøre. Her er et par måde at gøre det på:

  • Få links fra leverandører og samarbejdspartnere
  • Links fra kunders blog eller hjemmeside
  • Lav og send pressemeddelelser ud der relaterer til jeres produkter og få dem til at linke til jeres blog / shop.
  • Vær aktiv på sociale medier og poste de artikler I skriver på jeres blog / Webshop på alle de socialemedier, I er aktive på. Deltag aktivt i debatter på sociale medier.
  • Hyr et PROFESSIONELT SEO bureau til at hjælpe jer med linkbuilding. Få og check deres referencer før I laver en aftale, så I er sikre på, de laver et ordenligt arbejde.

AFSLUTNING:
Ovenstående er lavet som en guide og hjælp til jer, som har en Webshop og vil i gang med dette spændende arbejde. Tingene ændre sig hurtigt i denne verden, og vi vil selvfølgelig opdatere denne her artikel løbende så hurtigt som muligt.

Vi kan ikke gøres ansvarlige for resultater og evt. økonomiske tab på jeres Webshop, som er kommet ud fra brug af ovenstående råd / vejledning.

TILMELD VORES NYHEDSBREV OM WEBSHOP 2

Tilmeld vores Nyhedsbrev, hvor vi sender tips ud om brugen af Webshop 2. Man kan til enhver tid afmelde sig Nyhedsbrevet.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *